De Senegal a Gàmbia en bicicleta

De Kafountine, Senegal, a Kartong ,Gàmbia

Creuar a un nou país en bicicleta pot ser una bona forma de conèixer millor la zona. Tant per la platja com per pista, t’endinses per paisatges naturals y poc habitats on pots gaudir de l’entorn amb un mitjà de transport ben ecològic. Per creuar d’un país a l’altre per Kartong, es fa imprescindible creuar el riu amb una petita embarcació de fusta.

Sortida: Kafountine

Arribada: Kartong

Transport: En bicicleta

Quins pobles: Kafountine, Diannah, Abéné, Diafarang, Kartong, Kabadio, Albadar

Llocs d’interès: Passar per la població de Diannah, situada a peu de carretera, on cada dia les dones del poble surten a la plaça del poble a vendre en el mercat. També pots conèixer el treball que fan amb l’argila.
Visitar la població d’Abéné, amb el seu Formager sagrat, un arbre de grans dimensions que val la pena de veure. El formager és lloc de pregaria de les dones. Abéné pots visitar la Case a Impluvium, que compta amb una exposició de pintures d’artistes locals. També pots fer les teves compres al Centre Artesanal.

Kartong, és un petit poble pescador, situat al sud de Gàmbia. Està apartat dels grans complexos turístics del país, i es respira en tota la població una atmosfera relaxada. La platja està neta i és prou tranquil·la.

Quilòmetres: Hi ha diferents rutes per fer aquest recorregut. De Kafountine vas direcció a Diannah i d’allà cap a Abéné. Quan arribes al poble has d’agafar un trencant cap a la dreta, direcció l’Hotel Kalissai, que et porta fins a la petita població de Diafarang. Aquesta és una pista molt agradable pels paisatges i per les cases que et vas trobant pel camí. Té l’inconvenient que si no vas amb una bona bici, et trobes amb molta sorra i es fa molt difícil circular.
Un cop a Diafarang, has d’anar direcció nord-oest. Fins a trobar el riu que separa els dos països. La pista no està ben definida i es recomanable anar amb alguna persona que conegui la zona. Els últims dos kilòmetres hi ha molta sorra i és molt difícil circular amb bici.
Quan arribes al riu Gàmbia, hi ha una canoa que et pot creuar a l’altre banda. Hi ha una embarcació amb motor i l’altre que va amb rem, tant una com l’altre et poden portar la bici. Costa 100 cfa per persona i 100 cfa per la bici.

Un cop arribes al costat gambià, hi ha un restaurant i un petit xiringuito on també et poden fer alguna cosa per menjar.
Per anar cap a Kartong has de seguir per uns dos quilòmetres la única pista que hi ha, que en aquest cas està ben marcada, fins que trobes la carretera (esfaltada). Cap a la dreta i a uns 5 km. hi ha Kartong y si et desvies cap a l’esquerra et trobaràs, en pocs quilòmetres, la platja.

Hi ha una ruta alternativa, per arribar a Niafarang. De Kafountine, seguir per la carretera principal, passant per Diannah i Albadar. Un parell de quilòmetres després d’Albadar et trobes una pista a la dreta que va cap al poble de Kabadio. De Kabadio, seguir recta per la pista fins a Niafarang. A partir de Niafarang seguir el recorregut anteriorment descrit.

Si es tria el primer recorregut hi ha la possibilitat de fer el tram Kafountine- Abéné per la platja. És nomès possible quan la marea està baixa.

Temps: Pot ser una excursió per un dia, encara que fas bastants quilòmetres, i és preferible passar una nit i tornar l’endemà. Si esculls la primera ruta, encara que la distància és més curta (d’uns 25 km.), tardes més degut a la sorra que et trobes pel camí. Pel segon recorregut (d’uns 30 km., en total) és pot fer per pista o carretera esfaltada, i és més fàcil de circular.
Calcular unes dues hores en bici. Per creuar amb la barca, són deu minuts encara que a vegades has d’esperar una mica perquè et vinguin a buscar.

Dificultat: La primera opció es fa millor si es circula amb BTT, ja que et trobes amb molta sorra i en alguns trams és molt difícil la circulació. En la segona opció és tota l’estona per pista o carretera.

Cost: Si no disposes de bicicleta, se’n pot llogar una al Centre Gratuit d’Alfabetització per Adults de Kafountine. L’associació catalana Catalunya-Casamance, impulsora del centre, lloga bicicletes com una forma de finançament pel centre. Llogar una bicicleta per dia costa 4.000 cfa (uns 6 euros) i per mig dia 2.500 cfa (uns 4 euros).

* Al bàndol senegalès no hi ha control policial on et puguin segellar el passaport. Al bàndol gambià has d’anar fins al centre de Kartong per trobar el control fronterer.